15.9 C
Warszawa
wtorek, 24 maja, 2022

28 listopada

28 listopada 1844 r. odbył się pierwszy przejazd na Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej.

W myśl rosyjskiej koncepcji rozwoju kolei w pierwszej połowie XIX w. ziemie położone na zachód od Wisły miały pozostawać niezagospodarowane komunikacyjnie. Taki stan rzeczy wynikał z polityki wojennej i wiązał się przede wszystkim z planem zabezpieczenia tych terenów na wypadek wojny z Prusami.

W 1835 r. plan budowy drogi żelaznej łączącej Warszawę z granicą Królestwa Polskiego przedstawił hr. Tomasz Łubieński. Planowana inwestycja miała uzyskać europejski rozstaw torów, czyli 1435 mm, i połączyć Warszawę z Wiedniem. Europejski rozstaw torów służył oczywiście komunikacji ze stolicami starego kontynentu. Warszawa, leżąca na styku szlaków handlowych i komunikacyjnych, a zarazem będąca granicą dla szerokotorowej drogi żelaznej Imperium Rosyjskiego, miała szansę stać się w przyszłości ważnym centrum handlu w tej części Europy. Trzy lata później Tomasz i Henryk Łubieńscy wraz z przemysłowcem i kupcem Piotrem Steinkellerem powołali do życia Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Spory wkład w inwestycję miał też londyński dom bankowy Hermann & Co. Pomyślny rozwój prac został wstrzymany przez kryzys finansowy w początku lat 40. XIX w., w którego konsekwencji upadłość ogłosiło m.in. powołane przez Łubieńskich Towarzystwo. Kolejne prace zostały podjęte przez Państwowy Zarząd Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, a finansował je Bank Pożyczkowy Cesarstwa Rosyjskiego. Chociaż trasę Warszawa-Grodzisk, która miała długość 29 km, oddano oficjalnie do użytku dopiero 14 czerwca 1845 r., to pierwszy przejazd na trasie Warszawa-Pruszków odbył się już 28 listopada 1844 r. Był to pierwszy odcinek Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Pociąg wiózł namiestnika Iwana Paskiewicza oraz innych wybrańców – zaproszonych gości. Ten przejazd miał charakter wyłącznie pokazowy.

W 1844 r. przystąpiono do budowy Dworca Warszawsko-Wiedeńskiego, według projektu Henryka Marconiego. Sama linia kolejowa, biegnąca wzdłuż Alej Jerozolimskich, oraz budynek dworca u zbiegu ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich zdeterminowały dalszy rozwój warszawskiego Śródmieścia na kolejne dziesięciolecia.

19 maja

19 maja 1912 r. odszedł Bolesław Prus.

22 kwietnia

22 kwietnia 1899 r. wmurowano kamień węgielny pod budowę hotelu Bristol.

19 kwietnia

19 kwietnia 1943 r. warszawscy Żydzi podjęli zbrojną walkę z Niemcami. Wybuchło powstanie w getcie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj