1.6 C
Warszawa
sobota, 23 listopada, 2024

Jeden dzieńjedno miejsce

Przez kolejnych 28 dni - od 19 kwietnia do 16 maja 2021 r. - stołeczny konserwator zabytków Michał Krasucki publikuje na Facebooku zdjęcia wybranych miejsc związanych z gettem i warszawskim powstaniem 1943 r. W porozumieniu z nim prezentujemy je wszystkie również na portalu varsavianista.pl. Daty poszczególnych wpisów odmierzają i przypominają kolejne dni powstania w warszawskim getcie. Zryw ten był największym aktem zbrojnego oporu Żydów przeciwko hitlerowcom podczas II wojny światowej, podjętym w rezultacie decyzji Niemców o zlikwidowaniu getta w Warszawie.

Jeden dzień / jedno miejsce – prezentuje Michał Krasucki – ul. Sierakowska

Autor: Michał Krasucki

Wyjazd z zajezdni. Najpierw Żoliborską, potem Sierakowską, przystanek na Placu Muranowskim, wreszcie gwarne Nalewki. A potem już do Chłodnej, na koniec trasy. I z powrotem do Zajezdni Muranów. Tramwaj tylko dla Żydów. Dawną numerację linii zastąpiła gwiazda Dawida umieszczona nad kabiną motorniczego . Linia kursowała od 1941 do końca 1942 r. Zajezdnia Muranów powstała wtedy, kiedy warszawskie tramwaje elektryczne, w 1907 r. W miejscu nieprzypadkowym, bo po sąsiedzku z dawną stacją i warsztatami tramwajów konnych. Nowoczesne hale mogły pomieścić ponad 80 wagonów. Szczyt ruchu tramwajowego przypadł na lata 30te, kiedy otwarto nowy wiadukt koło Dworca Gdańskiego – to pozwoliło na połączenie centrum miasta z Żoliborzem. Wówczas wyjeżdżały stąd tramwaje zarówno w kierunku Żoliborza, jak i przeciwległej Ochoty. Przez pewien czas zajezdnia sąsiadowała z gettem. Przez jej hale przewinęło się wielu uciekinierów zza muru, głównie dzieci. Tuż obok zajezdni, na ul. Sierakowskiej stał najpierw posterunek, a potem brama getta. Numer 7. Mniej więcej w połowie długości ulicy. Dziś dokładnie w tym miejscu stoi metalowy płot trwającej budowy. Wojny nie przetrwała ani ulica Sierakowska, ani sama zajezdnia. Zniszczone w 1944 r. hale ostatecznie rozebrano pod budowę wieżowca Intraco. O dawnej funkcji przypomina wbetonowana wtórnie szyna tramwajowa na biurowym parkingu.

Współrzędne: 52.254334,20.996118

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Ułatwienia dostępu