27.1 C
Warszawa
sobota, 27 lipca, 2024

Gmach Filharmonii Warszawskiej

zdj. APW

W początkach listopada 1901 r. zainaugurowano działanie Filharmonii Warszawskiej. Zaprojektowany przez Karola Kozłowskiego gmach Filharmonii uzyskał imponującą dekorację zarówno zewnętrzną, jak i we wnętrzach. Do najbardziej efektownych elementów wystroju wnętrz zaliczano plafony zdobiące sufity niektórych pomieszczeń. Pędzla Jana Strzałeckiego były malowidła dekorujące strop głównej sali koncertowej: „Dwór Apollina”, „Alegoria dźwięku” i „Alegoria tańca”. Dużą wagę przywiązano do dekoracji foyer, które znajdowało się od strony ulicy Jasnej, w środkowej części budynku. Wydłużone pomieszczenie z galerią zostało nakryte stropem z rozbudowaną dekoracją sztukatorską. Z tego pomieszczenia można było wejść do głównej sali koncertowej, a z galerii – na balkon. W plafonie foyer umieszczono malowidło „Muzyka swojska” Zdzisława Jasińskiego. Kompozycja rozwijała się wokół pozostającego w jej centrum lirnika; towarzyszyły mu postacie wiejskiego chłopca ze skrzypcami, husarza w zbroi, ale też młodego kompozytora. Wymowa dzieła była zrozumiała dla odbiorców m.in. dzięki zastosowaniu prostego języka symboli. Nie sposób nie wspomnieć o wkładzie Henryka Siemiradzkiego, którego malowidła znajdowały się w przyłuczach arkady ponad estradą. Malowidła zostały zatytułowane „Musica sacra” i „Musica profana” i były darem artysty dla Filharmonii Warszawskiej. Na ścianach zawieszono portrety Stanisława Moniuszki (którego postać wielokrotnie przewijała się przez różne elementy wystroju obiektu), Henryka Wieniawskiego, Karola Kurpińskiego i Karola Tausiga pędzla Stanisława Lentza. W dekoracjach po wielokroć pojawiały się też przedstawienia Fryderyka Chopina.Interesującym rozwiązaniem było nadanie szatni wystroju utrzymanego w duchu neogotyku. Do szatni przechodziło się z westybulu. Pomieszczenie wzorowano na kapitularzu zamku w Malborku. Wnętrze to stało się obiektem krytyki podczas odbudowy gmachu w okresie powojennym.

Ulica Kozia

zachowała do dzisiaj wiele dawnego uroku.

Pałac Leopolda Kronenberga

Budowa pałacu, którą kierowali Bolesław Podczaszyński i Józef Huss, trwała do początku lat 70. XIX w.

Pałac Małachowskich przy Krakowskim Przedmieściu

Obiekt miał pomieścić zbiory gromadzone przez arystokratyczne rody.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj